vasael.ir

کد خبر: ۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ - 01 September 2018

گزارش مقاله| حفاظت اطلاعات در سیره امام هادی علیه السلام‌

وسائل- مطالعه سیره عملی‌ ائمه‌ اطهار علیه السلام در طول‌ زعامت‌ و امامت‌ ایشان ، نشان می‌ دهد‌ که به رعایت مسائل‌ حفاظتی‌ و امنیتی اهتمام داشته و با استفاده از شیوه های مختلف و با انجام اقدامات حفاظتی ، ضریب‌ امنیت‌ خویش را ارتقاء بخشیده و دشمنان را‌ از‌ دسترسی به‌ اطلاعات‌ مهم‌ و ارزشمند، ناکام ساخته اند‌.

به گزارش خبرنگار وسائل، از اهداف والای انبیاء و رهبران الهی‌ ، تأسیس‌ نظام‌ توحیدی بر پایه وحی و نبوت برای پیاده سازی احکام الهی ، سعادت و به تکامل رساندن‌ بشر‌ به عنوان خلیفه الهی بیان شده است . در عصر جدید نیز، جمهوری اسلامی‌ ایران‌ نخستین‌ حکومتی است که داعیه پیروی و اعمال اصول اسلامی در سیاست را دارد و نظام حاصل‌ از‌ این انقلاب نیز بر پایه های ایدئولوژی اسلامی استوار شده است . در جمهوری‌ اسلامی‌ ، مسئولان‌ به حفظ نظام و امنیت جامعه توجه خاصی داشته و شکل گیری نیروهای مسلح ، سازمان ها و نهادهای‌ امنیتی‌ در این راستا بوده است . یکی از اجزاء نیروهای مسلح و سازمان های‌ امنیتی‌ ، حفاظت‌ اطلاعات است . بر اساس مبانی نظام اسلامی ، سازمان های حفاظتی و اطلاعاتی هم باید بر مبانی‌ و اصول‌ اسلامی‌ استوار باشد و ساختار سازمان و عملکرد آن نیز در این چارچوب شکل گیرد‌؛ بنابراین‌ مبانی و اصول حفاظت اطلاعات باید از آموزه های اسلامی از جمله سیره معصومان علیه السلام استخراج‌ شود‌. آنچه مهم است ، استخراج اصول کلی و مبانی حفاظت اطلاعات در آموزه های‌ اسلامی‌ و سیره معصومین علیه السلام است که این‌ امر‌ موجب‌ می شود فعالیت ها و اقدام ها، همسو‌ و هماهنگ‌ با اهداف و مبانی شرع مقدس اسلام و دستورهای دینی و سیره معصومان علیه السلام تنظیم‌ شود‌ تا از رویکردهای غیر الهی‌ و غیر‌ اخلاقی فاصله‌ گرفته‌ و از‌ هر نوع رفتار و عملکرد با شائبه‌ ی غیر‌ اسلامی در سازمان های اطلاعاتی و امنیتی نظام اسلامی ، پرهیز شده و هویت بخشی‌ دینی‌ در ساختار و عملکرد حفاظت اطلاعات و رفتار‌ کارکنان آن ، جاری شود‌؛ علاوه‌ بر این ، مطابق اعتقاد شیعه‌ ، قول‌ ، فعل و تقریر امام معصوم علیه السلام برای ما حجت است .

مطالعه سیره عملی‌ ائمه‌ اطهار علیه السلام در طول‌ زعامت‌ و امامت‌ ایشان ، نشان می‌ دهد‌ که به رعایت مسائل‌ حفاظتی‌ و امنیتی اهتمام داشته و با استفاده از شیوه های مختلف و با انجام اقدامات حفاظتی ، ضریب‌ امنیت‌ خویش را ارتقاء بخشیده و دشمنان را‌ از‌ دسترسی به‌ اطلاعات‌ مهم‌ و ارزشمند، ناکام ساخته اند‌. از آنجایی که پرداختن به جنبه های مختلف حفاظت اطلاعات از دریای اندیشه و افکار متعالی‌ اسلام‌ در سیره ائمه اطهار علیه السلام‌ در‌ این‌ نوشتار‌ مقدور‌ نمی باشد؛ لذا‌ دوره‌ امامت امام هادی علیه السلام مورد مطالعه و تحقیق قرار خواهد گرفت .

با توجه به مطالب تاریخی‌ ، از‌ دوره‌ حکومت متوکل عباسی که مصادف با وجود‌ مبارک‌ امام‌ هادی‌ علیه‌ السلام‌ بوده است ، سخت گیری بر شیعه و ائمه شدت گرفت و امام هادی علیه السلام به شهر سامرا و تحت حکومت مرکزی فراخوانده شد. در دوره امام هادی علیه السلام‌ با توجه به وضعیت امنیتی و اطلاعاتی آن زمان ، حکومت وقت ، تلاش بسیاری برای هدف قرار دادن ایشان به عمل می آورد؛ و در این میان امام هادی علیه السلام علی رغم‌ این‌ که در منطقه ای نظامی و تحت واپایش شدید اطلاعاتی توسط دشمن بودند، از روابط تشکیلاتی با شیعیان ، محافظت به عمل می آوردند. اکنون این سؤال مطرح است که مؤلفه‌ ها‌ و شاخص های حفاظتی و اطلاعاتی در سیره امام هادی علیه السلام چیست ؟ با توجه به شرایط امنیتی دوره ، حضرت امام هادی علیه السلام چه‌ رفتارهای‌ حفاظتی و اطلاعاتی را انجام داده‌ اند‌ و چه مواردی را می توان در این حوزه از سیره ایشان برشمرد؟ به عبارت دیگر آیا می توان در کلام و گفتار امام و یا رفتار ایشان‌ مواردی‌ در خصوص تبیین مفاهیم‌ اطلاعات‌ و حفاظت و یا راهبردهای حفاظت و اطلاعات را استخراج کرده و در عصر کنونی مورد استفاده قرار داد؟

برای اجرای تحقیق ، از روش تحقیق توصیفی -تحلیلی و روش جمع آوری مطالب کتابخانه ای استفاده شده است و با توجه به کتب معتبر روایی ؛ تعریف ، اقدامات ، سخنان ، رفتار و سیره امام هادی علیه السلام مورد‌ تحلیل‌ قرار گرفته است.

مقاله «‌ ‌‌‌مـؤلفه‌ ها و شاخص های حفاظتی و اطلاعاتی با الگوگیری از سیره امام هادی علیه السلام‌» در فصلنامه (پژوهش های حفاظتی و امنیتی) منتشر شده است.

برای مطالعه مقاله، فایل آن را از اینجا دانلود نمایید

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۰ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۳۱:۵۳
طلوع افتاب
۰۶:۰۸:۰۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۶
غروب آفتاب
۱۹:۵۸:۰۸
اذان مغرب
۲۰:۱۶:۳۳